5/14/10

StyleLab's visie op stijl & trends

Even een korte verduidelijking voor wat StyleLab staat en wat ik met StyleLab wil bereiken. Ik heb dit project opgestart 1, omdat ik van mode hou -obviously-, 2 omdat ik mijn stijltips wil overbrengen op anderen, die de mode zelf al dan niet volgen.

Ik geloof er sterk in dat je met je kleding een statement kan maken. Zie het als een soort van visitekaartje. Je mag dan nog niks gezegd hebben, toch heeft de andere persoon al een eerste indruk van je gevormd. Het is een manier om jezelf uit te drukken, hoe je je voelt en wie je bent. Extreme voorbeelden daarvan zijn de groepjes zoals we die kennen op de middelbare school; metallers, punkers, skaters, emo's, gabbers, hip-hoppers, enz.. die meestal worden opgedeeld obv hun muziekkeuze. Al hou ik niet zo van dat hokjesdenken. Ik ben van mening dat iedereen zich individueel kan uitdrukken dmv zijn eigen stijl. Je kan daarbij verschillende invloeden gebruiken, maar het toch altijd herkenbaar maken dat het deel uitmaakt van jouw stijl.

Met StyleLab wil ik dus niet zeggen; "Hé, dit is de nieuwe trend van dit seizoen! Ren dus snel naar de winkel en koop dit en dat, en je ziet er weer goed uit voor een paar maand." Nee, mijn doel is allesbehalve dan modeslaafjes kweken. Mode mag je leven niet gaan beheersen, er zijn belangrijkere dingen in het leven dan dat alleen. Met StyleLab neem ik de trends gewoon over van de catwalk en vervolgens vertaal ik die in draagbare mode. Ze zijn slechts een indicatie van de mogelijkheden. De truc is om die te gebruiken én trouw te blijven aan je eigen stijl. Als je jouw stijl uiteindelijk hebt gevonden, zul je ook merken dat je zelfzekerder bent en je beter in je vel voelt.

Trends zijn ook opportuniteiten om nieuwe dingen te ontdekken waarvan je dacht dat ze nooit bij je zouden passen, maar uiteindelijk schreeuwen; "dit bén jij!" Wees dus niet bang om nieuwe dingen uit te proberen en denk niet te snel dat dit niets voor jou is. Neem het kledingstuk mee naar de paskamer en probeer het gewoon! Het moet natuurlijk ook leuk blijven, pik er dus de dingen uit die jij leuk vindt, en combineer die dan ook op de manier die jij leuk vindt.

Als je dan toch steevast de trends wil volgen, ga gerust je gang. Houdt gewoon in je achterhoofd dat die kleding waarmee je vriend(in) zo leuk staat, misschien helemaal niet bij je zal passen. Je moet rekening houden met de vorm van je lichaam en de kleur van je huid, haar en ogen. Ik moet er bijvoorbeeld zelfs niet aan denken om iets met een drukke print mee de paskamer in te nemen, hoe leuk ik het ook vind, het staat me langs geen kanten. Als je niet goed de grens weet te leggen wat je wel of niet staat, raad ik je aan om een vriend(in) mee te nemen die thuis is in de mode, maar die vooral ook eerlijk is. Je bent niets met iemand die constant zegt dat je er goed uitziet, omdat hij/zij je gevoelens niet wil kwetsen. De kans is dan later ook kleiner dat je beseft dat je een miskoop hebt gedaan, wat je ook weer wat geld uitspaart.

Wat geld betreft, hoef je geen fortuin uit te geven om mee te zijn met de laatste trends. Er zijn genoeg kledingketens (H&M, Zara, Mango, New Look, enz..) die de mode op de voet volgen en waar je voor geen geld leuke items kunt scoren. De key die ik je wil meegeven is om duurdere basics te combineren met goedkopere streetstyle. Met basics bedoel ik dan kledingsstukken die tijdloos zijn, en die je langer kunt dragen. Het is zeker de moeite om hierin te investeren. Ook voor accessoires als handtassen en schoenen is dit de beste optie. Let ook altijd op de kwaliteit van het kledingsstuk voor je iets aanschaft. Voel aan de stof, trek er wat aan,.. Zo kun je zelf bepalen hoe lang je het zal kunnen dragen en kom je later niet bedrogen uit.

Om terug te keren op de trends zal ik later wat foto's posten van hoe ik de trends toepas op mijn garderobe, zo kun je je alvast wat meer voorstellen wat ik bedoel. Stay tuned. ;)

xoxo Sté

No comments:

Post a Comment

Thank you for your comments! :)

Related Posts with Thumbnails